Tesla och andra elbilar i Norge

Sverige har en stor fördel och en stock nackdel för att ställa om vår bilflotta till elbilar. Den stora fördelen är att vi har stora mängder miljövänlig elproduktion i Sverige tack vare vattenkraft och i framtiden biomassa. 

Den stora nackdelen är att det är ett långt och stort land, där vi ofta kör flera timmar i sträck vilket är en utmaning när man är beroende av batterier. 

Norge är aningen mindre än Sverige men de är också ett långt land, de har också mycket förnyelsebar el från vattenkraft. Tillskillnad från Sverige så har de kommit väldigt långt i att uppgradera sin bilflotta till elbilar. 

I Norge finns det 195 351 elbilar, jämfört med 27 470 i Sverige. De leder också med 11 645 laddpunkter jämfört med våra 7 927. Hur kommer det sig att Norge med mycket mindre befolkning har så många fler elbilar? 

Politiska mål

Norge satte som mål att alla bilar skulle ha noll utsläpp 2025. För att uppnå detta högts uppsatta mål så rullade staten, städer, regioner och kommuner ut stora subventioner vilket gjorde valet enkelt för det flesta norrmän. 

Först och viktigast var att man tog bort 25% momsskatt på alla elbilar, vilket direkt sänker prislappen på dem till motsvarande bensinbil. Elbilar slipper betala vägtull, får halva priset på färjor och har oftast gratis parkering i de flesta städer samt kan i vissa städer använda busfilen. 

Köper man en bil för 300 000 NOK och äger den i tre år, då landar slutkostnaden för elbilen på 200 000 jämfört med 250 000 för fossilbilen. Smartepenger.no har till och med skapat en kalkylator för att se prisskillnaderna!

Norge har nu börjat att ta tillbaka en del av subventionerna. Momsundantaget gäller till 2020. Oslo kommer börja ta betalt för elbilar att köra på ringvägen (precis som för bensinbilar just nu). Samtidigt så har Oslo börjat införa fler och fler bilfria zoner i staden, med det långsiktiga målet att helt ta bort behovet för personbilar. För att uppnå detta använder de sig både av piska och morot, de tar bort 700 parkeringsplatser samtidigt som det investeras i offentlig transport och bygger ut cykelvägar. 

Så vad kan Sverige lära sig från Norge?

Forskning visar på att det har varit dyrt att växla fordonsflottan så snabbt som Norge har gjort. De flesta av incitamenten har kostat mellan 30 000 – 40 000 NOK per ton av CO2. 

Enligt en masteruppsats från 2015 så var den mest kostnadseffektiva incitamentet att öppna bussfilen för elbilar, vilket endast kostade 55 miljoner men hade också en liten effekt. 

Flertalet forskare har pekat på att anledningen till att Norge kunde genomföra en så drastisk förvandling är tack vare att det är ett så rikt land och således är det svårt att replikera det i andra länder. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *